بازی It Takes Two: یک ماجراجویی دو نفره!

It Takes Two یک بازی در سبک اکشن ماجرایی و سکوبازی دو نفره برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های خانگی است. این عنوان خلاقانه و جذاب، موفق به کسب جایزه بهترین بازی سال گیم آواردز ۲۰۲۱ و همچنین جوایز بسیاری از جشنواره‌های دیگر شده است. در ادامه به معرفی این بازی می‌پردازیم.

 

معرفی بازی It Takes Two

 

درباره سازنده بازی:

روابط عاشقانه زن و شوهری همیشه در ابتدا گرما و حرارت غیر قابل وصفی دارند. هر چه زمان پیش می‌رود شور و شوق رابطه یک سیر نزولی را در پیش می‌گیرد تا نقطه‌ای که ما از خودمان می‌پرسیم: چه شد و چرا به اینجا رسیدیم؟ بسیاری از مردم در همین نقطه‌ی حساس تسلیم می‌شوند.

 

بازی It Takes Two ساخته جدید جوزف فارس کارگردان اسبق سینما و بازی‌ساز مشهور این روزها دقیقاً همین نقطه‌ی حساس و حیاتی را نشانه گرفته و تلاش می‌کند در کنار سرگرم‌کردن، راه‌حل‌هایی عملی برای گذر از این دوران به شما ارائه دهد. استودیوی خلاق Hazelight که پیش از این با عرضه‌ی بازی A Way Out نشان داده بود در خلق عناوین داستانی چند نفره مهارت دارد، این بار با یک بازی انقلابی پا به میدان گذاشته است؛ عنوانی که در روزگار تکرار مکررات در دنیای سرگرمی یک تجربه ناب و منحصر به فرد را به ارمغان آورده است.

 

معرفی بازی It Takes Two

 

داستان:

داستان بازی It Takes Two حول یک خانواده یا دقیق‌تر، یک زوج نه چندان خوشبخت می‌چرخد که با دلایلی کلیشه‌ای، از یکدیگر ناراضی بوده و زندگی مشترک خود را در انتهای راه می‌بینند. کودی (Cody) و می (May) در نقش این زوج، بدون توجه به شرایطی که برای فرزندشان رُز رخ خواهد داد، به جای حل مشکلات، تصمیم می‌گیرند که همه چیز را به تیغ حقیقتی بسپارند که ظاهراً چیزی جلودار آن نیست: جدایی.

با این حال رُز با ایده پدر و مادر خود موافق نیست و باور دارد که عالم حقایق، خود توهمی بیش نیست. او نهایتاً از یک کتاب با نام «کتاب عشق» کمک گرفته و از دنیای خیالی خود درخواست می‌کند که پدر و مادر او را کنار یکدیگر نگه دارد. کتاب به درخواست رُز گوش می‌کند و پدر و مادر او را به زندگی در نقش دو عروسک محکوم می‌کند. این دو وظیفه می‌یابند که برای خلاص شدن از این شرایط در طول سفر پرپیچ و خم و جذاب خود از همکاری‌های بی‌شماری بهره بگیرند.

 

معرفی بازی It Takes Two

 

داستان بازی پر از دیالوگ‌هایی است که زوج‌های شکست خورده و یا حداقل زوج‌هایی که چنین حسی را بردوش می‌کشند، دست از بازگو کردنشان برنمی‌دارند. آن‌ها غر می‌زنند، همدیگر را سرزنش و در انتها بازگو می‌کنند که باید جدا شوند. همکاری در این بین عاملی است که می‌تواند آن‌ها را به یکدیگر بازگرداند و نشان دهد که جدایی، آخرین سنگر نیست.

اگرچه از همان ابتدا شما می‌توانید پایان خوش بازی را حدس بزنید؛ قصه‌گویی در این عنوان در لحظات تاثیرگذار طول داستان خلاصه می‌شود و نه لزوماً پایان خوش آن. از منظر روایت، It Takes Two به دو قسمت مهم تقسیم می‌شود. بخش اول  قصه‌گویی در کات‌سین‌ها که شباهت زیادی به انیمیشن‌های پیکسار دارند و اغراق نیست اگر گفته شود یک انیمیشن بی کم و کاست را در کات‌سین‌ها شاهد هستیم. بخش دوم روایت، تمام و کمال در گیم‌پلی بازی اتفاق می‌افتد؛ طراحی مراحل، مکانیک‌ها و پازل‌ها با کمک فضای هنری و فنی بازی، ستون‌های اصلی قصه‌گویی در عنوان It Takes Two به شمار می‌آیند.

 

روند بازی:

اوج هنرنمایی روایت بازی در طراحی مراحل و پازل‌های بازی اتفاق می‌افتد. کودی و می حرکت می‌کنند، جدال کرده، می‌پرند و به هدف‌های کوچک و بزرگ خود در هر مرحله می‌رسند اما در حقیقت در حال انجام کار بزرگ‌تری هستند: همکاری. یک فرایند پیچیده و لذت‌بخش از اعمال و اقدامات گوناگون که برای به ثمر رسیدن آن‌ها دقیقاً «به دو نفر نیاز است». در حالی که دیالوگ‌های این زن و شوهر در طول مراحل ریشه‌ی اختلافاتشان را نمایان می‌کند، روش به کارگیری‌ عناصر و حل پازل‌ها، مسیر حل این اختلافات را به شما نشان می‌دهد.

 

معرفی بازی It Takes Two

 

برای مثال در بخشی از بازی متوجه می‌شوید کودی و می دیگر برای هم جذابیتی ندارند و مرحله‌ی پیش رو برای ایجاد شور و شوق و جاذبه بین آن‌ها طراحی شده است. در این بخش از بازی یک آهنربا به دو نیم تقسیم شده و قطب‌های مثبت و منفی هر کدام در اختیار یکی از دو شخصیت اصلی داستان قرار می‌گیرد. تمامی پازل‌های اصلی فقط و فقط با یک روش حل می‌شوند؛ تعامل دو نفره‌ی کودی و می با استفاده از آهنربا. استفاده از آهنربا و مفهوم جاذبه و کشش بین یک زوج، به هنرمندانه‌ترین و زیباترین شکل ممکن، روایت بازی را به دوش می‌کشند. علاوه بر این موارد، دیالوگ‌ها، فضاسازی محیط و گرافیک بازی تمام‌قد در اختیار گیم‌پلی بازی قرار دارند تا شیرینی داستان دوچندان شود.

تنوع در گیم‌پلی بازی It Takes Two باعث می‌شود ژانر‌های متفاوتی را نیز تجربه کنیم. موضوعی که از ویژگی‌های عناوین جوزف فارس خالق این بازی است و او پیش‌تر با A Way Out دست به چنین کاری زده بود.

 

معرفی بازی It Takes Two

 

ژانرهایی مثل تیراندازی سوم‌شخص، پازل پلتفرمر و ماجراجویی جهان‌باز، از جمله ژانرهایی هستند که در طول بازی با آن‌ها مواجه خواهید شد.  با وجود این که تمام کردن بازی، بین ١٢ تا ١۵ ساعت طول می‌کشد؛ اما برای هر کدام از شخصیت‌های اصلی (می و کودی)، گیم‌پلی متفاوتی را شاهد هستیم. این مورد باعث شده ارزش تکرار بازی نیز دوچندان شود. در ضمن ٢۵ بازی کوچک به غیر از مراحل اصلی بازی نیز در It Takes Two وجود دارد. بازی شطرنج یا مسابقه‌ی ماشین‌های کنترل از راه دور نمونه‌هایی از این بازی‌های کوچک هستند.

 

منابع:

۱- بازی سنتر

۲- گیمفا

مطالب مرتبط