قالب ثبت اثر در رویداد محتوایی 1403
اطلاعات لازم برای ثبت اثر
صاحبان طرح برای شرکت در رویداد میبایست موارد زیر را ارائه دهند:
- اطلاعات طرح (الزامی)
- نام فعلی طرح (که طبیعتاً ممکن است در روند تولید تغییر کند اما فعلاً با این نام شناخته میشود)
- محور(های) موضوعی انتخاب شده برای پرداخت محتوایی در بازی
- اطلاعات صاحبان طرح (الزامی)
- نام افراد صاحب طرح (و مشخص نمودن یک نفر به عنوان سرگروه)
- اطلاعات تماس سرگروه
- رزومه افراد در زمینه مرتبط با بازیهای رایانهای و یا موضوع محتوایی انتخاب شده
- سند طرح اولیه (الزامی)
- مشخصات این سند در ضمیمه «معرفی طرح و اسناد طراحی بازیهای رایانهای در مسیر تولید» تحت عنوان «طرح اولیه (طرح چکیده – طرح فوری – طرح آسانسوری – طرح ایده اولیه – Pitch Document)» آمده است.
- در متن ضمیمه و در شرح این سند اشارات مکرری به «اهداف محصول» و «نیازمندیهای خواننده طرح» شده است که این موارد در این رویداد عبارت است از پرداختن به محورهای موضوعی رویداد در لایههای مختلف محتوای بازی.
- فیلم ارائه طرح در حداکثر 5 دقیقه (الزامی)
- یک یا چند نفر از صاحبان طرح در یک فیلم کوتاه حداکثر 5 دقیقهای اقدام به ارائه (Pitch) نمودن طرح خود به مخاطب فرضی میکنند که میتواند سرمایهگذار، شریک، حامی، و یا داور رویداد باشد. در این ارائه میبایست به سوالات زیر پاسخ داده شود:
- چرا این طرح میتواند به محور(های) موضوعی انتخاب شده شما بپردازد و به چه میزان؟
- چرا این طرح مورد اقبال بازیکنان قرار خواهد گرفت و حداقل سرمایه تولید خود را بازخواهد گرداند؟
- چرا این طرح به وسیله گروه شما قابل تولید خواهد بود و خلاءهای احتمالی موجود در گروه کنونی خود را چگونه برای تولید طرح جبران میکنید؟
- سند طرح مفهومی (امتیازی)
- مشخصات این سند در ضمیمه «معرفی طرح و اسناد طراحی بازیهای رایانهای در مسیر تولید» تحت عنوان «طرح مفهومی (طرح کلی – طرح اجمالی – خلاصه GDD – Concept Document)» آمده است.
- در متن ضمیمه و در شرح این سند اشارات مکرری به «اهداف محصول» و «نیازمندیهای خواننده طرح» شده است که این موارد در این رویداد عبارت است از پرداختن به محورهای موضوعی رویداد در لایههای مختلف محتوای بازی.
- سند طراحی بازی (امتیازی)
- مشخصات این سند در ضمیمه «معرفی طرح و اسناد طراحی بازیهای رایانهای در مسیر تولید» تحت عنوان «سند طراحی بازی (مجموعه اسناد طراحی بازی – Game Design Document – GDD)» آمده است.
- در متن ضمیمه و در شرح این سند اشارات مکرری به «اهداف محصول» و «نیازمندیهای خواننده طرح» شده است که این موارد در این رویداد عبارت است از پرداختن به محورهای موضوعی رویداد در لایههای مختلف محتوای بازی.
- نمونه اولیه (امتیازی)
- نمونههای اولیه، پیشنمونهها یا Prototype برای بازی مورد نظر به معنی محصولی قابل بازی است که بخش کوچکی از بازی را نمونهسازی کرده و با نقصهای بسیار (مانند عدم وجود موارد هنری، عدم وجود بسیاری از اجزای گیمپلی و داستان، عدم وجود رابط کاربری، و غیره) فقط بر پیادهسازی جزء یا اجزایی مشخص از بازی تمرکز دارد و برای هدف مشخصی تولید میشود که معمولاً پاسخ به یک سوال، روشن نمودن یک ابهام، شکستن یک ریسک، و یا اثبات یک ادعا است. مانند اینکه چنین رفتاری در گیمپلی بازی منجر به چنین اثر فرهنگی-تربیتی و انتقال یک محتوای مشخص میشود. گرچه اهداف مورد نظر برای تولید نمونههای اولیه غالباً از جنس فنی، طراحی بازی، و یا بازاریابی است اما در این رویداد اهداف محتوایی از اهمیت ویژهای برخوردارند و نمونههای اولیه در این راستا مورد نیاز خواهد بود.
- برش عمودی (امتیازی)
- برش عمودی یا Vertical Slice از یک بازی رایانهای به معنای تولید حجم بسیار کمی از بازی کامل و نهایی است. به عنوان مثال مدت محدودی (مثلاً 15 دقیقه) از تجربه نهایی بازی با کیفیت نهایی و غالب امکانات و ویژگیهای نهایی بازی تولید میشود و برای مخاطب قابل بازی کردن است. برش عمودی علاوه بر کارکردهای نمونههای اولیه که در مورد قبل توضیح داده شد، کارکردهای دیگری نیز دارد از جمله امکان سنجش کیفیت نهایی هنری و فنی و گیمپلی، امکان بازخوردگیری از مخاطب هدف، امکان سنجش توان گروه تولید و تشخیص کمبودها، امکان برآوردگیری از مقیاس زمان و هزینه تولید محصول نهایی (در مقایسه با آنچه که برای تولید برش عمودی صرف شده).
- محصول موجود (امتیازی)
- اگر طرح حاضر در حال تولید بوده و دارای هر نوعی از خروجی قابل ارائه باشد، این خروجی و یا لینک آن در فروشگاهها (در صورت وجود) و یا حتی فیلم ضبطشده مناسبی از آن ارائه گردد.
- اطلاعات گروه تولید (امتیازی)
بنیاد ملی بازیهای رایانهای، آذر 1402