چیزی شبیه یک زندگی‌نامه

بازی زندگی دیگران شبیه‌ساز زندگی واقعی از بدو تولد تا لحظه مرگ است که در این مدت بازیکن می‌تواند همانند زندگی واقعی تحصیل، ازدواج و یا کار کند و درآمد داشته باشد یا حتی خلافکار شود. زندگی دیگران به بازیکن امکان می‌دهد تا روایت زندگی یک شخصیت خیالی را به شکلی که می‌پسندد بسازد. این بازی روی جزئیاتی دیگر از جمله میزان درآمد، سطح ظاهری کاراکتر و … تمرکز دارد و تقویت این سطوح باعث می‌شود تا بازیکن جایگاه اجتماعی بهتری داشته باشد.

بازی دارای شهری است که اماکن آن با بزرگ شدن فرد فعال می‌شود. فعالیت‌ها در روند شکل‌گیری کاراکتر و موقعیت‌های پیش روی آن موثر است؛ البته بازی به شیوه متن‌محور است و ما این فعالیت‌ها را به شکل متحرک‌سازی شده نمی‌بینیم. (و از این لحاظ شاید خیلی برای سنین کم مناسب نباشد.)

 

معرفی بازی زندگی دیگران

 

روند بازی:

زندگی دیگران بصورت سال به سال جلو می‌رود و محدودیت زمانی ندارد. بازی با اولین سال زندگی یعنی یک سالگی شروع شده و تا وقت مرگ شخصیت ادامه پیدا می‌کند. مسیر از تعامل با افراد خانه شروع و تا سفر به خارج از کشور و تشکیل خانواده و … ادامه پیدا می‌کند.  فعالیت‌های قهرمان قصه از تعامل محدود (در حد گریه کردن یا تقاضای بغل) با اعضای خانواده شروع می‌شود و رفته رفته با اضافه شدن حوزه‌های جدید بیشتر می‌شود. مثلاً مدرسه، ورزش، تفریحات، کار، رسیدگی به سلامت، ازدواج و الی آخر. بازیکن می‌تواند تصمیم بگیرد که قهرمان قصه چه مسیری را در زندگی طی کند. «زندگی دیگران» مخاطب را محدود به راه سعادت نمی‌کند و امکان انتخاب مسیر زندگی بزهکارانه را هم پیش پای بازیکن قرار می‌دهد.

ابتدای راه، انتخاب‌ها محدود و رفته رفته زیاد می‌شوند، تا جایی که در طول یک سال از عمر کاراکتر می‌شود بیش از ۵۰ فعالیت مختلف انجام داد. هر عملی در «زندگی دیگران» دارای یک نتیجه کوتاه مدت و یک نتیجه بلند مدت است؛ اولی همان‌جا به شکل نوشته نمایش داده می‌شود و دومی در طی سال‌های بعدی زندگی خودش را نمایان خواهد کرد. مثلاً اگر به وظایف تحصیلی رسیدگی نشود، سال بعد ممکن است مقطع تحصیلی تکرار شود. با تمام شدن فعالیت‌های مورد علاقه در هر سال، بازیکن کلید «سال بعد» را فشار می‌دهد تا وارد مرحله‌ای جدید شود. در نهایت و پس از سال‌های متمادی، برآیند کلی انتخاب‌های بازیکن مسیر و انتهای زندگی قهرمان قصه را شکل می‌دهد.

 

معرفی بازی زندگی دیگران

 

خصوصیات و ویژگی‌های بازی:

  • مناسب برای سنین ۱۵+ سال
  • گرافیک دلنشین و آرامش‌بخش
  • تصویرسازی تمامی 31 استان‌ ایران
  • پیچیدگی و ارتباط بین تصمیمات و اتفاقات بازی
  • امکان انجام کارهای متنوع در زمینه‌های هنری، ورزشی، علمی و … که به تدریج به بازی اضافه می‌شود
  • تصویرسازی شخصیت‌های مختلف بازی در طی سال‌های مختلف (از کودکی تا پیری)
  • قرارگرفتن در معرض اتفاقات مختلف روزمره جالب و هیجان‌انگیز

 

معرفی بازی زندگی دیگران

 

چه چیزهایی در این زندگی کم است؟

زندگی دیگران در چند زمینه فاقد مولفه‌های مورد نیاز برای یک اثر جذاب در سبک متن‌محور است؛ محدودیت زمان در محصول لحاظ نشده و بازیکن می‌تواند در طول هر سال به تمام فعالیت‌های مورد علاقه‌اش برسد و به این ترتیب کاراکتر تبدیل به موجودی فرا/فرو انسانی می‌شود که در نهایت در تمام زمینه‌ها (خوب و بد) موفق است. در طرف دیگر، حساسیت تصمیم‌ها به چشم نمی‌آید و مجازات سنگین یا پاداش فوق‌العاده‌ای برای انتخاب‌ها طراحی نشده.

علاوه بر این موارد، به نظر می‌رسد بازی نمونه فارسی شده یا شبیه‌سازی شده یک محصول خارجی است، چون از لحاظ فرهنگی (اسامی، طراحی‌ها، آواتارها، فعالیت‌ها، فلسفه زندگی) تفاوت‌های مشهودی با سبک زندگی ایرانی دارد. زندگی دیگران برای جذب نظر گیمرها و تبدیل شدن به یک اثر موفق نیازمند اصلاحات اساسی در طرح و دیزاین خود است.

 

منابع:

۱- بازی‌نگار

۲- کافه بازار

۳- چه بازی

مطالب مرتبط