معرفی بازی‌هایی با مکانیک‌های منحصر بفرد (بخش اول)

در مقاله پیشین توضیحاتی درباره استفاده از مکانیک‌های خلاقانه در بازی‌های رایانه‌ای دادیم و به تعریف چند نوع آن و تفاوت مکانیک بازی و گیم‌پلی بازی پرداختیم.

 

در ادامه قصد داریم در بخش اول معرفی نمونه بازی‌ها، چند عنوان را با توجه به مکانیک‌های خلاقانه به‌کار رفته در آن‌ها معرفی کنیم که این سلسله مقالات تا چند بخش دیگر ادامه خواهد یافت.

 

A Fold Apart – تا کردن و چرخش کاغذ

تا کردن کاغذ، یکی از آن موضوعات جذابی است که پتانسیل زیادی برای خلق گیم‌پلی خلاقانه دارد. تا به حال شاهد بازی‌های زیادی در اینباره در میان عناوین موبایل بوده‌ایم. A Fold Apart  این مکانیزم‌ها را با داستان و گرافیک جذاب در قالب یک اثر غیرموبایلی ترکیب کرده است.

بازی در سال 2020 در سبک پازل منتشر شده و شرکت سازنده بازی استودیو Lightning Rod Games، یک استودیوی مستقل و کوچک متشکل از چهار بازی‌ساز است که هدف آن ساخت بازی‌های خانوادگی‌ای است که بتواند بر احساسات بازیکنان تأثیر بگذارد.

 

A Fold Apart - تا کردن و چرخش کاغذ

 

داستان بازی، به طور کلی روایتی رمانتیک از داستان یک زوج است که زندگی عاشقانه‌ای را با یکدیگر می‌گذراندند اما بنا به اقتضائات کاری، یکی از آن‌ها مجبور می‌شود زندگی در محیط‌های طبیعی و روستایی را رها کرده و به شهری دوردست برود تا در آن‌جا به عنوان معمار فعالیت کند. این موضوع، دستمایه اصلی داستان بازی است تا به روابط از راه دور بپردازد. موردی که در جوامع بزرگ امروزی و گستردگی بسیار زیاد فعالیت‌های صنعتی در شهرها، به امری رایج تبدیل شده است. بخش عمده‌ی روایت داستانی بازی، از طریق پیام کوتاه‌های این دو شخصیت از طریق تلفن همراه اختصاص دارد. در این میان، شما هم می‌توانید تأثیر اندکی روی جملات ارسالی بین این دو زوج گذاشته و تا حدی پیام‌های رد و بدل شده میان آن‌ها در اثر انتخاب‌های شما تغییر می‌کند. با این وجود، بار اصلی داستانی بازی، روی پیام‌های خاصی است که ناگهان به دلیل عدم منتقل شدن احساسات در پیام‌های متنی، یکی از شخصیت‌ها، مفهوم ناراحت‌کننده و منفی از کلمات استفاده شده در پیام طرف مقابل استنتاج می‌کند. در این جاها، ناگهان داستان بازی شما را وارد یک مارپیچ فکری در ذهن یکی از این دو شخصیت می‌کند. در این جا، داستان بازی تا حدی شکلی روان‌شناختی به خود می‌گیرد و سعی می‌کند به شکلی انتزاعی، تأثیرات کلمات را در ذهن این فرد بررسی کند. در این میان، به نوعی شما باید از میان افکار منفی و نگران‌کننده شخصیت‌ها عبور کرده و با پیشروی در بازی، کاری کنید که این تفکرات منفی از ذهن هر دو نفر خارج بشود.

 

A Fold Apart - تا کردن و چرخش کاغذ

 

گیم‌پلی کلی این بازی مبتنی بر تا کردن کاغذ است. در هر بخش از بازی، وظیفه شما به دست آوردن یک ستاره و رفتن از یک محیط به محیط دیگر است و طبیعتاً در این راه، مسیر بدون مانعی در مقابل شما قرار نخواهد گرفت. بلکه هر قسمت بازی، مانند یک کاغذ است که امکان تا کردن آن وجود دارد. این کاغذ، به صورت دو رو است و هم در سمتی که شخصیت شما قرار دارد و هم در سمت دیگر، سکوها و اشیای مختلفی قرار می‌گیرند. بدین ترتیب، شما باید با تا کردن مناسب صفحه، این سکوها و اشیای مختلف را طوری جا به جا کنید که بتوانید کاراکتری که در آن لحظه کنترلش را بر عهده دارید، به محیط دیگر منتقل کرده و ستاره موجود در محیط را به دست بیاورید. در این میان طبیعتاً امکان باز کردن تای صفحه هم وجود دارد و مثلاً ممکن است لازم باشد که صفحه را طوری تا کنید که شخصیتتان به نقطه مشخصی برسد و سپس با باز کردن تای صفحه، او را به صفحه پشتی منتقل کنید تا مسیر دیگری در مقابل او قرار بگیرد.

بازی تنها مبتنی بر تا کردن نیست و در طول ۶ فصل بازی، به تدریج مکانیزم‌های جدیدی هم مبتنی بر همین که شما روی یک صفحه کاغذی قرار دارید، به بازی اضافه می‌شوند. مثلاً یکی از این مکانیزم‌ها چرخاندن صفحه است که می‌تواند در اثر جاذبه، باعث شود که جعبه‌هایی که در محیط قرار دارند هم به پایین سقوط کنند. با استفاده هوشمندانه از این قابلیت‌ها و ترکیب آن‌ها، شما باید معماهای مختلف بازی را که اکثراً در ذهن شخصیت‌ها پیرامون افکار منفی‌شان شکل می‌گیرد، حل کرده و در مراحل بازی پیشروی کنید.

معماهای جذابی مبتنی بر تا کردن کاغذ و تغییر زاویه دید در یک صفحه برای بازیکنان طراحی شده است.[1]

 

Florence – تعامل و انتقال احساسات دو شخصیت با حل معماها

استودیو استرالیایی Mountains این بازی را در سال 2018 توسعه داده و شرکت Annapurna Interactive آن را منتشر کرده است. اثری زیبا و دلنشین که سعی دارد تعاملات انسانی دختری به نام فلورنس را به نمایش بگذارد. بازی اندروید و آیفون فلورنس در مراسم The Game Awards 2018 جایزه بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۸ را دریافت کرد. البته این اثر دارای محتوای نامناسب و غیرفرهنگی بوده که به همین دلایل نمی‌توان تجربه آن را به عموم مخاطبان توصیه کرد و از بابت توجه به شیوه روایت و استفاده از مکانیک‌های خلاقانه در این مقاله معرفی شده است.

 

Florence – تعامل و انتقال احساسات دو شخصیت با حل معماها

 

داستان بازی اندروید فلورنس درباره دختری به نام فلورِنس یو است که درگیر روزمرگی‌های عذاب‌آور می‌شود و به زندگی کسالت‌بار خود ادامه می‌دهد. زندگی او در خوابیدن، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و کار در اداره خلاصه می‌شود. وی پس از مدتی با پسری با نام Krish آشنا می‌شود که در دانشگاه رشته موسیقی می‌خواند و ساز ویولنسل می‌نوازد. آنها رابطه عاطفی باهم برقرار می‌کنند و به مرور زندگی هر دو نفر دستخوش تغییراتی می‌شود.

 

Florence – تعامل و انتقال احساسات دو شخصیت با حل معماها

 

گیم‌پلی بازی فلورنس روندی ساده و تعاملی دارد. روند بازی بدینگونه است که بازیکن با کلیک روی صفحه گوشی خود، کارهای گوناگون فلورنس را انجام می‌دهد و روند داستانی را با این کلیک‌ها پیش می‌برد. پازل‌های گوناگون اما ساده‌ای در بازی تعبیه شده‌اند که این پازل‌ها کاملاً در خدمت گیم‌پلی و داستان است و کمک به‌سزایی در درک حال و هوای فلورنس کرده است. به عنوان مثال، زمانی که فلورنس و کریش برای اولین‌بار در رستوران همدیگر را ملاقات می‌کنند، صحبت‌های آن‌ها به شکل بالن‌هایی است که نشان‌دهنده گفت‌وگوی این دو نفر است. زمانی که فلورنس قصد صحبت کردن دارد، بازیکن باید بالن را که به صورت یک پازل است به یکدیگر متصل و صحبت او را شروع کند. ابتدا پازل‌ها کمی زیاد و سخت هستند و به مرور این پازل‌ها ساده‌تر می‌شوند؛ به طوریکه در انتها فقط یک تکه از پازل برای ساخت بالن گفتگو وجود دارد. این پازل‌ها نشان‌دهنده ایجاد صمیمیت و راحتی فلورنس نسبت به کریش است که به شکلی هنرمندانه طراحی شده است.

استودیو Mountains که در تیم خود طراح ارشد بازی تلفن همراه Monument Valley را به خدمت گرفته است، خلاقیت و سادگی را در بازی فلورنس به طرز هنرمندانه‌ای پیاده‌سازی کرده است.[2]

 

Florence – تعامل و انتقال احساسات دو شخصیت با حل معماها

 

برای بیدار شدن شخصیت بازی از خواب، باید روی ساعت زنگ‌دار ضربه بزنید؛ کمی چرت بزنید و سپس دوباره روی آن ضربه بزنید. پس از آن بازی به دستشویی منتقل می‌شود؛ جایی که شما باید انگشت‌تان را روی صفحه گوشی به جلو و عقب بکشید تا خطی را پر کنید که مدت زمانی را که می‌خواهید دندان‌هایتان را مسواک بزنید، تعیین می‌کند. کمی پس از آن شما مشغول سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به محل کارتان خواهید بود، و بازی به نحو بی‌نظیری شما را به پسند‌کردن و به‌اشتراک‌گذاشتن محتوایی شبیه به محتوای شبکه‌های اجتماعی وادار می‌کند. پس از همه مراحل طی‌شده، در محل کار، در حالی که فلورنس در حال انجام کارهای حسابداری خود است، شما یک بازی ارتباط اعداد را بازی می‌کنید. به نظر می‌رسد بازی به صورت عمدی کسل‌کننده است، و انعکاس خوبی از احساس چگونگی گذران بیهوده روزها یکی پس از دیگری و بارها و بارها انجام کارهای یکنواخت، به شما می‌دهد.

Florence توانسته است از مراسمات The Game Awards، DICE Awards، GDC Awards و BAFTA جایزه‌ی بهترین عنوان تلفن همراه را نصیب خود کند.[3]

 

 

Brothers: A Tale of Two Sons – کنترل کردن دو برادر با دو آنالوگ مختلف

برادرها: افسانه دو پسر یک بازی در سبک ماجراجویی است که توسط استودیو استاربریز توسعه یافته و در نهایت نیز شرکت ۵۰۵ گیمز آن را در سال 2013 منتشر کرده است.

 

Brothers: A Tale of Two Sons - کنترل کردن دو برادر با دو آنالوگ مختلف

 

این بازی خلاقیت در مکانیک‌های گیم‌پلی خود را با داستانی احساسی و جذاب ترکیب می‌کند. داستان بازی ماجراجویی‌های دو برادر را دنبال می‌کند که در سفری خطرناک برای پیدا کردن راه درمانی برای پدر بیمارشان هستند. به جای اینکه بازیکن کنترل یکی از برادرها را برعهده داشته باشد و دیگری توسط یک بازیکن آنلاین یا هوش مصنوعی کنترل شود، Brothers شما را در نقش هر دو برادر قرار می‌دهد. تجربه این بازی کاملاً تک نفره است (به جز نسخه سوییچ). کنترل هر یک از برادران، بر عهده یکی از انگشتان شست شما قرار می‌گیرید.

 

Brothers: A Tale of Two Sons - کنترل کردن دو برادر با دو آنالوگ مختلف

 

برادر بزرگتر قوی‌تر است، در حالی که برادر کوچکتر چابکی بیشتری در اختیار دارد. باید از توانایی‌های طبیعی و ذاتی آن‌ها استفاده کنید تا با حل معماهای محیطی، به سفر خود ادامه دهید و همچنین مهارت‌های آن‌ها را در صورت لزوم باهم ترکیب کنید.[4]

 

[1]  گیمفا : نقد و بررسی A Fold Apart

[2]  زومجی : بررسی بازی موبایل Florence

[3]  گیمفا : عنوان تحسین‌شده‌ی Florence به رایانه‌های شخصی می‌آید

[4]  لیویتو : 10 مکانیک گیم پلی نوآورانه که تجربه‌ بازی‌ها را به مراتب بهتر کردند

مطالب مرتبط