برای انجام مراحل بازیهای رایانهای با انواع مکانیکهایی که طراح بازی پیش رویتان قرار میدهد، تعامل خواهید داشت. اما برخی از اینگونه بازیهای رایانهای هستند که در گیمپلی خود برای انتقال احساسات از مکانیکهای منحصر به فرد و خلاقانه استفاده میکنند . مثلاً بازی تلفن همراه Florence به جای استفاده از دیالوگ از مکانیکهای بصری برای انتقال پیام و احساسات استفاده میکند.
مکانیک بازی چیست
در اصل مکانیک بازی همان مفهوم مهندسی در بازی است که قوانین و ساز و کار بازی هستند. قوانین ریاضی و فیزیکی که در بازی پیادهسازی میشوند تا چالش بهوجود آورند یا تجربه بازی و حس و حال آن را بسازند. از مکانیکها، میتوان با نام پایه ساخت عملکرد بازی یاد کرد. مثلا شلیک کردن در بازی تیراندازی اول شخص یک مکانیک محسوب میشود. پریدن در بازی INSIDE (در آن برای ردن شدن از برخی مراحل باید از موانع پرید) نیز یک مکانیک است. [1]
مکانیکها، شامل اجزای عملکردی بازی میشوند. این عناصر، به طراح بازی اجازه میدهند تا رفتار بازیکن را تحت کنترل بگیرد و هدایت کند. [2]
تفاوت مکانیک بازی و گیمپلی بازی
تفاوتی که مکانیک با گیمپلی دارد و گاهی با هم اشتباه گرفته میشوند در این است که هر گیمپلی متشکل از مکانیکها و داینامیکهای متعدد است و دارای سیستمهای بازی است. در واقع گیمپلی زیرمجموعه مکانیک نیست، بلکه کاملاً برعکس. در گیمپلی یک دقیقهای از یک بازی، ممکن است از یک یا چندین مکانیک استفاده شده باشد و اهداف، اقدامات، حالتهای بازی، استراتژیهای بازیکنها و … همه مکانیکهای آن بازی باشند. [3]
استفاده از مکانیکهای خلاقانه در انواع بازیها:
واقعیت مجازی
واقعیت مجازی امکان پدید آوردن انواع جدیدی از مکانیکهای بازیها را فراهم آورده است که بازیکنان را در دنیای بازی کاملاً غوطهور میکند و به آنها امکان میدهد بازی را به روشی کاملاً جدید تجربه کنند. این حس حضور و غوطهوری را ایجاد میکند که بازیهای سنتی نمیتوانند با آن مطابقت کنند. بازیهایی مانند «Beat Saber» و «Job Simulator» نمونههای عالی از بازیهای واقعیت مجازی هستند که جهانهای بازی کاملاً واقعی را ایجاد میکنند که بازیکنان میتوانند به روشی کاملاً جدید تجربه کنند.
Cooperative Multiplayer (چند نفره تعاملی)
حالتی از تجربه بازی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم کار کنند. این باعث ایجاد حس رفاقت و کار گروهی میشود و به ویژه هنگام بازی با دوستان میتواند سرگرمکننده باشد. بازیهایی مانند «Overcooked» و «Portal 2» نمونههای خوبی از چندنفره مشترک هستند که با مکانیکهای خلاقانه خود به بازیکنان اجازه میدهند تا با هم برای حل پازلها و تکمیل وظایف همکاری کنند.
Dynamic Difficulty (دشواری پویا)
یک مکانیک بازی است که سطح دشواری بازی را بر اساس سطح مهارت بازیکن تنظیم میکند. به بازیکنان این امکان را میدهد تا بدون احساس ناامیدی یا بیحوصلگی از بازی لذت ببرند. بازیهایی مانند Dark Souls و Super Meat Boy از سختی پویا استفاده میکنند تا بازی را چالشبرانگیز نگه دارند، اما انجام آنها غیرممکن نیست، و باعث ایجاد حس رضایت و موفقیت برای بازیکنانی میشود که بازی را با موفقیت به پایان میرسانند.
Procedural Generation (تولید رویهای)
یکی دیگر از مکانیکهای نوآورانه بازی، تولید رویهای است که در آن دنیای بازی بهجای اینکه توسط توسعهدهندگان ساخته شود، بهصورت رویهای تولید میشود. این اجازه میدهد تا تنوع تقریباً بینهایتی از تجربههای گیمپلی را داشته باشید، زیرا دنیای بازی هر بار که بازیکنان بازی را انجام میدهند متفاوت است. بازیهایی مانند «Minecraft» و «No Man’s Sky» نمونههای عالی از تولید رویهای هستند که دنیای بازیهای وسیع و منحصربهفردی را ایجاد میکنند که بازیکنان میتوانند آنها را بگردند و اکتشاف کنند.
داستانسرایی غیر خطی
یکی از مبتکرانهترین مکانیکهای بازی، داستانگویی غیرخطی است. به جای یک داستان خطی که از ابتدا تا انتها پیشرفت میکند، داستانسرایی غیرخطی به بازیکنان اجازه میدهد تا انتخابهایی داشته باشند که بر خط داستان و دنیای بازی تأثیر بگذارند. این حس عاملیت را برای بازیکن ایجاد میکند و باعث میشود دنیای بازی پویاتر و زندهتر شود. بازیهایی مانند «The Stanley Parable» و «Undertale» نمونههای خوبی از داستانسرایی غیرخطی هستند که به بازیکنان اجازه میدهند تا انتخابهایی داشته باشند که بر داستان و نتیجه بازی تأثیر بگذارند. [4]
در مطالب بعدی که در ادامه فهرست میکنیم، به معرفی چند نمونه بازی با توجه به مکانیکهای خلاقانه بهکار گرفته شده در آن میپردازیم:
- معرفی بازیهایی با مکانیکهای منحصر بفرد (بخش اول)
- معرفی بازیهایی با مکانیکهای منحصر بفرد (بخش دوم)
- معرفی بازیهایی با مکانیکهای منحصر بفرد (بخش سوم)
- معرفی بازیهایی با مکانیکهای منحصر بفرد (بخش چهارم)
- معرفی بازیهایی با مکانیکهای منحصر بفرد (بخش پنجم)
منابع:
[1] ویجیاتو : آموزش بازیسازی: مکانیک بازی چیست و چگونه ساخته میشود؟
[2] آقای گیمیفیکیشن: مکانیک ها، دینامیک ها و زیبایی های بازی در فریمورک MDA
[3] ویجیاتو : آموزش بازیسازی: مکانیک بازی چیست و چگونه ساخته میشود؟
[4] Linkedin : Innovative Game Mechanics to Engage and Delight Players- مکانیک بازی نوآورانه برای جذب و لذت بردن بازیکنان