معرفی بازی‌هایی با مکانیک‌های منحصر بفرد (بخش چهارم)

در مقالات قبلی توضیحاتی درباره استفاده از مکانیک‌های خلاقانه در بازی‌های رایانه‌ای دادیم و با توجه به این موضوع به معرفی چند نمونه بازی در مقاله دوم و مقاله سوم و مقاله چهارم پرداختیم.

 

در ادامه این مقالات چند نمونه دیگر را که از مکانیک‌های خلاقانه در روند بازی خود استفاده کردند، معرفی می‌کنیم.

 

بازی L.A. Noire – مکانیک تحلیل حالات چهره افراد

بازی LA Noire یک بازی ویدیویی در ژانر نئو-نوآر و کارآگاهی اکشن ماجراجویی است که توسط شرکت Team Bondi ساخته شده و راک‌استار آن را در سال 2011 منتشر کرده است.

 

بازی L.A. Noire – مکانیک تحلیل حالات چهره افراد

 

داستان بازی در سال ۱۹۴۷ و در شهر لس آنجلس جریان دارد و بازیکن باید در آن با همراهی کارآگاهی به نام کول فلپس (Cole Phelps)، به بررسی پرونده‌های مختلف بپردازد. این روند با جمع‌آوری شواهد و بازجویی از شاهدان مختلف پیش می‌رود.

 

بازی L.A. Noire – مکانیک تحلیل حالات چهره افراد

 

نکته‌ی جالب و منحصر به فرد در مورد بازی این است که پس از صحبت با یک شاهد، می‌توانید ادعاهای آن‌ها را باور کنید، به آن‌ها شک کنید و حتی آن‌ها را به دروغ‌گویی متهم کنید. در این زمان، مکانیکی جذاب که به شما اجازه‌ی تحلیل حالات چهره‌ی این افراد را می‌دهد باعث می‌شود تا بتوانید صحت صحبت‌های آن‌ها را بسنجید و از نقش‌آفرینی در قالب یک کارآگاه حرفه‌ای نهایت لذت را ببرید.[1]

 

بازی Portal تفنگ پورتال

پورتال یک بازی ویدیویی در سبک معمایی و سکو بازی اول شخص و برنده بهترین نویسندگی، موسیقی متن و مکانیک جدید از سوی پنی آرکید در سال ۲۰۰۷ است که توسط Valve توسعه یافته و منتشر شد.

 

بازی Portal – تفنگ پورتال

 

پورتال عنوانی است که در آن بازیکن باید با استفاده از هوش خود و بهره‌گیری از ابزار موجود راه فرار را به بیرون از اتاق‌ها پیدا کند. بازیکن کنترل شخصیتی به نام شِل، را برعهده دارد که با استفاده از دستگاه پورتال و با نظارت یک هوش مصنوعی به نام گلادوس، پازل‌های مختلف را در هر مرحله با استفاده از عناصر محیطی مختلف حل می‌کند. اسلحه پورتال می‌تواند دو درگاه آبی و نارنجی تولید کند، این دو درگاه از طریق یک فضای سه بعدی به همدیگر متصل هستند و در صورت وارد شدن به یک درگاه می‌توان در کسری از ثانیه به درگاه بعدی منتقل شد. به طور کلی هر چیزی که بتوان آن را در درگاه جای داد، قادر است از درگاه عبور کند. بنابراین درک نحوه کار پورتال، و استفاده از ویژگی‌های آن در حل پازل‌ها بسیار مهم است. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم پورتال این است که هر چیزی با هر سرعتی وارد آن شود با همان سرعت نیز از آن خارج می‌شود. به عنوان مثال، یک حرکت معمول در بازی این است که یک پورتال را در فاصله کمی زیر پای شِل روی زمین قرار دهید، از آن پایین بپرید، در سقوط آزاد سرعت بگیرید و از طریق پورتال بعدی از نقطه مورد نظر بیرون بیایید، و با سرعت بسیار زیاد از روی مانع پرواز کنید.  پورتال ژانر پازل را با مکانیک تفنگ پورتال منحصر به فرد خود احیا کرد. [2]

 

بازی  Prune – هرس شاخه درخت

Prune یک بازی ویدیویی پازلی است که توسط Polyculture در سال 2015 برای موبایل ساخته و منتشر شده است.

 

بازی  Prune – هرس شاخه درخت

 

گیم پلی این بازی متکی بر مکانیزم جالبی است. هدف بازی کاشت یک گیاه و پرورش آن تا زمانی است که درخت شکوفه بدهد. در واقع در بازی Prune شما شاخه‌های اضافی درختتان را قطع می‌کنید و آن را به دور از خطرات و به سمت منابع نور هدایت می‌کنید تا درخت بیشتر رشد کند و در نهایت شکوفه بدهد.

 

 

افتخارات بازی  Prune:

  • بهترین بازی مجله تایم در سال 2015
  • نامزد بخش‌های جوایز بازی‌های آکادمی بریتانیا و جوایز انتخاب توسعه‌دهندگان بازی

 

[1]  گیمفا : ۱۵ بازی جهان آزاد با مکانیک‌های گیم‌پلی منحصر به فرد

[2]  Game developer : Mechanics, Depth, and Portal 2

مطالب مرتبط