معرفی بازی‌هایی با مکانیک‌های منحصر بفرد (بخش پنجم)

در مطالب قبل توضیحاتی درباره استفاده از مکانیک‌های خلاقانه در بازی‌های رایانه‌ای دادیم و با توجه به موضوع به معرفی چند نمونه بازی در بخش‌های اول و دوم و سوم و چهارم پرداختیم.

 

در ادامه چند نمونه دیگر را که از مکانیک‌های خلاقانه در روند بازی خود استفاده کردند، بررسی می‌کنیم.

 

Pokemon – آمارهای فردی و آمارهای اکتسابی

در نسل سوم پوکیمان‌ها، مکانیک‌های انقلابی EV[1]  و IV[2]  به بازی‌ها اضافه شدند.

IVها، آمارهای فردی هر پوکیمان به شمار می‌روند که خصوصیات فردی آن‌ها را مشخص می‌کنند. برای مثال، اگر دو پوکیمان در یک سطح قرار داشته باشند، پوکیمانی که IV حمله بالاتری دارد آسیب بیشتری نسبت به دیگر پوکیمان هم سطح خود وارد می‌کند.

EVها، آمارهای اکتسابی پوکیمان‌ها هستند که با شکست دادن دیگر پوکیمان‌ها از آن‌ها ارث می‌برند. برای مثال، شکست دادن یک پوکیمان Gastly یک امتیاز EV برای حملات مخصوص اهدا می‌کند و شکست دادن یک پوکیمان Rookidee، یک امتیاز EV سرعت برای پوکیمان برنده به همراه خواهد داشت.

 

Pokemon - آمارهای فردی و آمارهای اکتسابی

 

Gears of War – بارگذاری مجدد فعال

Active Reload در بازی Gears of War: در این بازی، مکانیک بارگذاری مجدد فعال[3] و تعویض خشاب سریع به گیم‌پلی اضافه شد. بازیکنان می‌توانند با استفاده از مینی گیم، تعویض خشاب اسلحه‌های خود را به میزان چشم‌گیری کاهش دهند.

 

Gears of War - بارگذاری مجدد فعال

 

Middle Earth: Shadow of Mordor – سیستم نمسیس

سیستم نمسیس[4] در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد. در واقع، به کمک این مکانیک، برخی از اورک‌ها[5] در بازی به‌طور تصادفی با ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف متفاوت ساخته می‌شوند. همچنین، کشته شدن به دست آن‌ها می‌تواند به منزله‌ی ارتقای سطح قدرت‌شان تلقی شود و عدم توانایی آن‌ها در به قتل رساندن شما، باعث می‌شود تا برای همیشه در خاطرشان باقی بمانید. سیستم Nemesis  با هزاران خط دیالوگ صوتی مختلف و ارتباط‌های به هم پیوسته و مواردی از این قبیل موفق شد تا به یکی از مبتکرانه‌ترین مکانیک‌ها در بازی‌های ویدیویی جهان آزاد تبدیل شود.

 

Middle Earth: Shadow of Mordor - سیستم نمسیس

 

The Phantom Pain – سیستم انتقام

در سیستم  انتقام[6]، کافی است تا بیش از اندازه روی کشتن دشمنان به وسیله‌ی هدشات کردن تمرکز کنید تا پس از مدتی همه‌ی آن‌ها را مجهز به کلاه جنگی فلزی ببینید. از طرف دیگر، اگر همواره روی حمله شبانه تمرکز کنید، به مرور زمان دشمنان و نگهبان‌ها در شیفت شبانه را بیشتر و مجهز به چراغ قوه و دوربین دید در شب خواهید دید. همچنین، اگر علاقه‌ای به مخفی‌کاری ندارید و به صورت تهاجمی با اسلحه‌های گرم و سلاح‌های سنگین به جنگ با دشمان می‌روید، به مرور زمان مجبور خواهید بود تا با خودروهای زره‌ای بیشتر و دشمنان مجهزتر مواجه شوید.

 

The Phantom Pain - سیستم انتقام

 

[1] آمارهای اکتسابی

[2] آمارهای فردی

[3] Active Reload

[4] Nemesis

[5] Orcs

[6] Revenge

مطالب مرتبط