درمقالات قبلی توضیحاتی درباره استفاده از مکانیکهای خلاقانه در بازیهای رایانهای دادیم و با توجه به این موضوع به معرفی چند نمونه بازی در مقالات دوم تا ششم پرداختیم.
در ادامه این مقالات چند نمونه دیگر از بازیهایی که از مکانیکهای خلاقانه در روند طراحی و ساخت آنها استفاده شده، معرفی میکنیم.
Superhot – اجرای گیم پلی بازی وابسته به حرکت بازیکن
این بازی در سال 2016 در سبک تیراندازی اول شخص ، توسط تیم Superhot ساخته و منتشر شده است.
داستان بازی بسیار جذاب و در عین حال پیچیده است. شما در اصل در نقش یک بازیباز هستید که به انجام یک بازی در حالت واقعیت مجازی از روی سرور یک شرکت سری میپردازید. در واقع این بازی هیچ داستانی را روایت نمیکند.
مکانیکهای بنیادین بازی Superhot در ابتدا همانند هر «شوتر اول شخص» دیگری هستند. زاویه دوربین اول شخص است، شما یک اسلحه به دست میگیرید و پس از هدف گیری، به سمت دشمنان خود شلیک میکنید. اما نکتهای که وجود دارد، این است که «زمان» در دنیای Superhot به شکل متفاوتی کار میکند! به این صورت که تنها وقتی که شخصیت اصلی را به حرکت درآورید، زمان با سرعت معمولِ دنیای واقعی طی میشود! اما وقتی که میایستید و تکان نمیخورید، زمان بسیار آهسته حرکت میکند. حتی زمانی که دوربین را هم میچرخانید، زمان تقریبا ثابت است و با همان سرعت بسیار آهستهای طی میشود.
چنین مکانیک سادهای، تجربهی نهایی Superhot را به طرز شگفتانگیزی دگرگون کرده و آن را به یکی از خلاقانهترین آثار سبک «شوتر اول شخص» در چند سال اخیر تبدیل کرده است. هدف گیری و شلیک به سمت دشمنان، درست مثل فیلمهای اکشن و مهیج است و به خوبی حس و حال تیراندازی در صحنههای آهسته را القاء میکند. شما بدون حرکت میایستید تا زمان آهسته شود، هدفگیری میکنید، به سمت دشمنان خود شلیک میکنید و سپس حرکت میکنید تا تیرها سریعتر با دشمنانتان برخورد کنند.
شخصیت اصلی بازی، همانند آن دشمنان قرمز رنگ، تنها با یک تیر میمیرد. بنابراین شما همواره باید به اطراف خود با دقت نگاه کنید که چه تعداد دشمن در اطراف شما هستند، ابتدا کدام یک را از پای درآورید، سپس به کدام سمت حرکت کنید که در معرض شلیک دشمنان قرار نگیرید، چند تیر در اسلحه خود دارید، وقتی تیرهایتان تمام شدند، باید کدام قسمت از اتاق باشید تا زودتر بتوانید یک اسلحه جدید بدست آورید، و صدها سوال دیگر که مدام باید از خود بپرسید تا بتوانید مراحل Superhot را با موفقیت پشت سر بگذارید.[1]
بازی Monument Valley 2 ( دره یادبود 2) – انتقال احساسات از طریق مکانیک بدون دیالوگ
دره بنای یادبود ۲ یک بازی ویدئویی مستقل معمایی است که توسط Ustwo Games در سال 2017 توسعه یافته و منتشر گردیدهاست.
بازی حول محور دو شخصیت مادری به نام رو Ro و دخترش پیش می رود که وارد یک ماجراجویی میشوند. هدف هدایت رو و فرزندش از طریق مسیر های پر پیچ و خم است. روبرو شدن با حقیقت زندگی و اینکه هربچهای باید راه خود را پیدا کند، با مشکلات روبرو شده و مستقل باشد، محوریت اصلی این بازی است.
روایت داستان بیشتر از متن، از طریق تصویرسازی های محیطی صورت میگیرد. کمی که دقت کنید متوجه میشوید محیط های بازی فقط خوشگل نیستند، بلکه همه با هدف روایت مسیری که این کاراکترها پشت سر میگذارند و جستجو در احساساتشان طراحی شده اند. روایت داستان بازی در قالب سه قسمت اصلی جریان دارد. در ابتدای بازی شاهد حضور هر دو شخصیت در محیط های فوقالعاده چشمنواز هستیم و کمکم با پیشروی در بازی گویا مادر در حال آموزش دادن به دختر خود بوده و سپس به لحظات جدایی نزدیک شده و در قسمت آخر، شاهد تنهایی مادر و تغییر حال و هوای بازی و دوباره رسیدن بههم هستیم.
در بخشی از بازی مادر از فرزند جدا میشود که بر خلاف دیگر بازیها که بعد از جدا شدن دو شخصیت فقط با یکی بازی را ادامه میدهیم، ولی در اینجا با آنکه از هم جدا هستند ولی می توان با هر دو بازی کنیم .
بازیکن میتواند روی صفحه ضربه بزند تا رو یا فرزندش را حرکت دهد (بسته به فصل) تغییراتی در معماری برای تکمیل پازل ایجاد میشود.
بازی به سه مرحله کلی دربارهی داستان این مادر و دختر تقسیم شده است. بخش اول تلاش مادر برای آموزش چم و خم زندگی به دخترش است، بخش دوم به ماجراهای جداگانهی آنها از یکدیگر اختصاص دارد و بخش سوم به دیدار دوبارهشان.
در این بازی بازیکن باید با حرکت دادن شخصیت در محیط بازی او را به مقصد برساند. در مسیر، اهرمها و سکوهای قابل تعامل و جابجایی وجود دارد که کلید حل معمای آن مرحله هستند. روایت در حین بازی پیش میرود. در میانه مراحل گوناگون بازی یک شخصیت روح مانند به مادر نکاتی را به مرور گوشزد میکند. از جمله اشاره به اینکه بالاخره دختر از جایی به بعد باید مستقل بار آید . داستان بازی بصورت بصری روایت میشود و خبری از گفتگو بین شخصیت ها نیست و از طریق مکانیک و فضا و محیط بازی به انتقال احساسات میپردازد. مثلا درست پس از جدایی مادر و دختر، فضای مراحل تنهایی مادر، تیره و تاریک میشود که نشان از دلتنگی مادر است و محیط مرحله دختر رنگارنگ است که نشان دهنده روحیه بازیگوشی و شاد دختر است .[2]
Just Cause 2 – نقاط آشوب
بازی Just Cause 2 با منفجر کردن هر آنچه که در مقابل خود است، روند بازی را پیش میگیرد. وسایل نقلیه، ساختمانها و هر آنچه قابل انفجار هستند و منفجر کردن آنها باعث میشود تا سیستم نقاط آشوب[3]ماموریتهای بیشتر و سلاحها یا وسایل نقلیه جدید در دسترس قرار گیرد.
البته، تکمیل مأموریتها و انجام چالشهای مرسوم در این بازی نیز بخشی جدا نشدنی از گیمپلی را تشکیل میدهند.
Ghost of Tsushima– باد راهنما
نشانگرهایی که شما را در یک نقشه به سمت ماموریتها و مقاصد مختلف راهنمایی میکنند، سالها است که در عناوین جهان آزاد مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از این نشانگرها آشکارا از طریق مینیمپ یا قطبنما به راهنمایی کردن گیمرها میپردازند و برخی دیگر از روشهای خاص و منحصر به فردی استفاده میکنند. برای مثال، سیستم باد راهنما[4] یا باد راهنما در بازی Ghost of Tsushima یک روش جدید و منحصر به فرد است.
در این بازی، به جای مارکرها و نشانگرهای مرسوم، جهت باد به هدایت کردن گیمرها به سمت مقاصدشان کمک میکند. همچنین، هر زمان که حس کردید به راهنمایی نیاز دارید، تنها کافی است که تاچپد کنترلر خود را لمس کنید تا مجدداً شاهد وزش باد باشید.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild – سیستم سنگ نوردی[5]
بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild میزبان ویژگیهای مختلفی در زمینهی گیمپلی است و هر کدام از مکانیکهای آن به نوبهی خود میتوانند مورد تحسین قرار بگیرند. از جمله این ویژگیها میتوان به آزادی عمل شگفتانگیز، فیزیک، انیمیشنها، نوار استقامت هوشمندانه و سیستم سنگنوردی[6]یا بالا رفتن از هر صخره و سطحی اشاره نمود. در واقع، بسیاری از ویژگیهای این بازی به لطف همین قابلیت بالا رفتن از تمامی آبجکتهای موجود در بازی به پختگی میرسند و همین سیستم به ظاهر ساده، به کلی مکانیکهای بازی را تغییر داده است. همچنین، این سیستم بعدها در عناوین دیگری از جمله Immortals Fenyx Rising نیز مورد استفاده قرار گرفت.
[1] اکسپو گیم : چرا Superhot یکی ازخلاقانهترین عناوین شوتر اول شخص است؟
[2] گیمفا : نقد و بررسی بازی Monument Valley 2
[3] Chaos Points
[4] Guiding Wind
[5] Climbing
[6] Climbing