در مقالات قبلی توضیحاتی درباره استفاده از مکانیکهای خلاقانه در بازیهای رایانهای دادیم و با توجه به این موضوع به معرفی چند نمونه بازی در مقاله دوم ، مقاله سوم، مقاله چهارم و مقاله پنجم پرداختیم.
در ادامه این مقالات چند نمونه دیگر از بازیهایی که از مکانیکهای خلاقانه در روند طراحی و ساخت آنها استفاده شده، معرفی میکنیم.
Two – مکانیکهای متفاوت و مرتبط با هدف بازی
بازی It Takes Two یک بازی در ژانر معمایی ، اکشن – ماجراجویی است که در قالب بازی های چند نفره یا گروهی قرار میگیرد . این بازی را یوسف فارس طراحی ، شرکت Studios Hazelight آن را ساخته و بوسیله شرکتArts Electronic در 2021 منتشر شده است .
بازی روایتگر زن و شوهری به نامهای «می و کودی» است که دارای اختلافاتی در زندگی مشترکشان هستند. آنها برای رهایی از مشکلات تصمیم به جدایی میگیرند. دختر آنها رز از اختلاف آنها بسیار ناراحت است و فکر میکند که کارهای او مثل مسواک نزدن باعث این اختلاف شده است. وقتی رز متوجه میشود که آنها تصمیم به طلاق گرفتهاند به پیش کتاب عشق میرود که نویسنده آن دکتر حکیم است. او از کتاب میخواهد که رابطه پدر و مادرش را خوب کند و آنها دوباره باهم دوست باشند. رز که از این اتفاق ناراحت شده، شروع به گریه کردن میکند. اشکهای رز بر روی دو عروسکی میریزد که او شکل پدر و مادر خود درست کرده، ناگهان پدر و مادر رز توسط کتاب طلسم شده و روح آنها وارد عروسکها میشود. آنها که عروسک شدهاند، میخواهند از این وضعیت خارج و به شکل عادی برگردند. ولی کتاب که میخواهد رابطهشان را بهبود ببخشد، برای آنها مراحلی در نظر گرفته که برای انجام آنها لازم است هر دو باهم همکاری داشته باشند. در واقع مراحل ایجاد شده در راستای بهبود روابط است و این دو مراحل را باید باهم طی کنند. هر مرحله از بازی ایده داستانی خاصی دارد که برگرفته از مشکلات رابطه بین کودی و می است . بهعنوان مثال در مرحلهای کتاب میگوید که شما (می و کودی) کشش خود را از دست دادهاید برای همین آنها به مرحلهای میروند که موقعیت آن جایی است که کودی و می اولین کریسمس خود را آنجا بودند (کوهستانی برفی ).
کتاب برای انجام مرحله (شکستن یخها و ایجاد نشاط و رونق به کوهستان ) به هر کدام از آنها یک قطب آهن ربا میدهد که نمادی از کشش است و آنها باید با استفاده از آن و با همکاری یکدیگر نشاط را به کوهستان برگردانند (نمادی از رابطه آنها).
Braid – برگرداندن زمان به عقب
بازی Braid در سال ۲۰۰۸ میلادی، در ژانر سکوبازی معمایی توسط شرکت مستقل Number None «نامبر نان» تولید شدهاست. گیم پلی بازی براساس چپ و راست رفتن و پرش و دکمه تعامل با محیط (برای رفتن داخل درها و فعال کردن کلیدها و اهرمها) طراحی شده است و هویت و شاکله اصلی بازی را تشکیل خواهد داد. با کلید برگرداندن زمان در بازی، فرصت خواهیم داشت با سرعتهای مختلف زمان را به عقب برگردانیم. این بازی با زمان نه تنها در معماها و گیم پلی بازی، بلکه در فلسفه و داستان بازی هم وجود داشته و تماما آن را تحت تاثیر خود قرار داده است.
شخصیت اصلی بازی با عنوان «تیم» در جستجوی یک شاهزاده خانم به سر میبرد که توسط یک هیولای وحشتناک و شرور ربوده شده است. او امیدوار است با پیدا کردن پرنسس گمشده دوباره (همچون بارهای قبل) با او آشتی کند. با پیشروی در داستان اطلاعات بیشتری از داستان به دست خواهد آمد و بازیباز خواهد توانست به سرنخ های بیشتری دست پیدا کند. در این بین موضوعات مهم و فلسفیای شامل آمرزش، تمایل عاشق به معشوق و ناامیدی به شدت مورد بررسی قرار میگیرند و بینشی در مورد آنها به نمایش در میآید که میتواند برای بسیاری از بازیبازان تازگی داشته باشد. روایت دیگر بازی هم طوری در پایان نشان داده خواهد شد که در هیچ جای دیگری مشاهده نکردهاید و شما را مات و مبهوت خواهد کرد.[1]
Fatherhood – بغل کردن دختر برای کاهش استرس و ترس
این بازی در ژانر اکشن – ماجراجویی ، توسط شرکت persis play ساخته شده، اما هنوز منتشر نشده است .
بازی درباره پدر و دختری به نامهای «بصیر» و «اسماء» است که بخاطر جنگ داخلی در کشوری در خاورمیانه که به نظر سوریه است، برای فرار و در امان ماندن از تهدیدات دشمن همراه با دخترش که نابینا است بصورت مخفیانه باید از دید دشمن و شلیکهای آنان راه بروند تا به یک نقطه امن برسند. در واقع پنهان کاری برای زنده ماندن از الزامات انجام بازی است .
تقسیم درست مواد غذایی به خاطر آنکه همه جا ویران شده و فروشگاهی وجود ندارد ، تصمیمگیری بین تامین نیاز خود یا کمک به افراد زخمی یا نیازمند ، بغل کردن دختر برای کاهش استرس و ترس او و صحبت کردن با او برای آرام شدن وی از مکانیکهای بازی محسوب میشود.
[1] گیمفا : نقد و بررسی بازی Braid